جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تعمیر اجاق گاز در خانه یکی از آموزش هایی است که اکثر افراد دوست دارند آن را فرا بگیرند، چرا که اجاق گاز یکی از وسایل پرکاربرد در هر خانه ای است و هر اتفاق غیر منتظره ای برای اجاق باعث اختلال در روند کارهای روزانه شما می شود، پش شما با شناخت اجزای آن می توانید برخی از مشکلات اجاق گاز صفحه ای ، فر و … خودتان حل کنید.  در این مقاله به آموزش تعمیر اجاق گاز خواهیم پرداخت که در آن ابتدا اجزای مختلف یک اجاق تکنو گاز را برای شما معرفی کرده و در ادامه به تمامی مشکلاتی که اکثریت افراد با آنها سرو کار دارند خواهیم پرداخت و نحوه تعمیر اجاق گاز مورد نظر را به صورت گام به گام بیان خواهیم کرد.  در صورتی که شما نتوانستید مشکل اجاق گاز خود را حل کنیدف می توانید با نمایندگی تعمیر اجاق گاز خودتان تماس بگیرید و از کارشناسان آنها کمک بگیرید.

 

جهت تعمیر اجاق گاز

در این قسمت یک نمونه گاز صفحه ای را مشاهده می کنید که در آن قسمت های مختلف جهت تعمیر اجاق گاز نمایش داده شده است. در این اجاق تکنو گاز یک صفحه رو داریم که در ابعاد و اندازه های مختلف طراحی شده است، در این صفحه پنج شعله ای ، روی هر کدام از شعله ها یک سر شعله قرار دارد که باید در محل دقیق خود قرار گیرد تا شعله اجاق گاز آبی رنگ و مناسب باشد. شبکه محافظ همانطور که از نامش مشخص است برای محافظت از شعله هاست که در اجاق تکنو گاز به صورت های یکپارچه و تقسیم بندی شده طراحی شده است. در قسمت پایینی صفحه نیز تعدادی ولوم برای تنظیم شعله ها قرار داده شده است.

 

 

تعمیر اجاق گاز: مشکل روشن نشدن

برای حل مشکل روشن نشدن اجاق گاز باید به نکات مختلفی دقت کنیم، اکثریت مشکلات به روشن نشدن اجاق گاز به مشکل برقی آن برمی گردد. در این قسمت به معرفی و توضیحات قسمت هایی که امکان به وجود آمدن مشکلات برقی در اجاق گاز می شود را معرفی کرده و درباره چگونگی تعمیر اجاق گاز و حتی تعویض قطعه مورد نظر توضیح می دهیم.

 

  • برد کنترل الکترونیکی:

برد کنترل الکترونیکی یکی از اجزای مهم در ساختار الکترونیک اجاق گاز است که در تعمیر اجاق گاز باید اهمیت زیادی به آن داده شود. اجاق تکنو گاز که سبک جدیدی دارد، توسط یک برد الکترونیکی کنترل می شود. این دستگاه مانند مغز اجاق گاز کار می کند ، این برد الکترونیکی  نحوه عملکرد پخت گوشت و همچنین کنترل شیر ایمنی اجاق گاز را بر عهده دارد.

 

هنگامی که منبع تغذیه به  سایر عناصر احتراق یا عناصر مدار وصل نشود ، رله خروجی باید در صفحه کنترل توسط یک متخصص آموزش دیده باید بررسی شود؛ چرا که احتمال برق گرفتگی وجود دارد و کسی که تعمیر اجاق گاز را بر عهده دارد، باید به مسائل الکترونیکی نیز مسلط باشد. این تعمیرکار می تواند به شما در تشخیص اینکه، آیا کنترل به دلیل عدم تولید ولتاژ نیاز به تعویض دارد یا خیر، کمک کند.

  • فیوز:

برای تعمیر اجاق گازی که دارای فیوزهای داخلی است ، در صورت بروز مشکل در سیم کشی یا سایر اجزا ، فیوز می تواند منفجر شود. ابتدا دامنه یا اجاق گاز را جدا کنید و سپس فیوز مورد نظر را پیدا کنید.

فیوزها معمولاً دارای برچسب هستند ، بنابراین می توانید بفهمید که کدام مدار در اجزای کدام یک از آنها مشکل به وجود آمده است و یا کوتاه بودن سیم کشی آن باعث شده است که آن فیوز خاص منفجر شود. تا زمانی که علت مشکل متوجه نشده اید ، تغییر فیوز را  به تعویق اندازید  و وقتی فیوز را تغییر دادید از جدید بودن مدل فیوز اطمینان حاصل کنید.

  • المنت گرم کننده گاز:

المنت های موجود در داخل اجاق تکنو گاز معمولا به صورت سیم پیچ نواری و یا سیم پیچ معمولی می باشد. روش کار آن به این صورت است که جریان الکتریکی با استفاده از یک سیم تولید گرما می کند. شما می توانید با استفاده از یک مولتی متر المنت های سیم پیچی را از ترمینال ها ( پایانه ها) جدا کنید و آن ها را بررسی و تست کنید.

ابتدا و انتهای پایانه ها را بررسی کنید تا پوسیدگی یا خرابی نداشته باشد و در صورت وجود خرابی باید سوکت ها و پایانه ها را تعویض کنید. برای تعویض پایانه ها باید برق دستگاه را به صورت موقت قطع کنید و همچنین باید رویه گاز و محافظ ها را از روی گاز جدا کنید تا بتوانید بعضی از المنت ها را جدا کنید. همیشه دقت داشته باشید که جریان برق را قطع کنید؛ چرا که احتمال برق گرفتگی وجود دارد. نکته بعدی این است که برای جدا سازی المنت ها باید ابتدا پیوستگی ها را با استفاده از مولتی متر چک کنید.

  • المنت پخت:

در اکثریت اجاق گاز ها و همچنین اجاق تکنو گاز دو نوع المنت کباب پز و المنت پخت و پز وجود دارد؛ که المنت پخت اکثرا در قسمت پایینی فر طراحی شده است. المنت پخت حدود ۹۰ درصد کل گرمای داخل فر را شامل می شود و اگر المنت پخت اجاق تکنو گاز کار نکند، حرارت زیادی داخل آن نخواهیم داشت.

برای تعمیر اجاق گازی که مشکل المنت پخت دارد، در ابتدا باید به صورت چشمی خرابی ها ، پوسیدگی ها و یا مشکلات ظاهری آن را بررسی کنیم تا در صورت خرابی آن را تعویض کنیم؛ در صورت نرمال بودن ظاهر المنت پخت و پز یک بار فر را روشن و بعد از یک دقیقه آن را خاموش کنید.

اگر المنت بعد از آن خاموش روشن کردن داغ بود که مشکلی نیست؛ اما اگرهنوز سرد است، احتمالا خراب شده و باید تعویض یا تعمیر شود. در ابتدا برق اجاق تکنو گاز را جدا کرده و بعد پنل پشتی را جدا کنید و بررسی کنید که سیم ها شل یا پوسیده نشده باشند.

اگر ظاهر سیم ها مشکل داشت آنها را با استفاده از مولتی متر بررسی کنید تا اگر المنتی دچار خرابی یا پوسیدگی است را تعویض کنید. اگر آن المنت سالم و بدون پوسیدگی بود باید مدار پخت را بررسی کنید تا تعمیر اجاق گاز شما کامل شود. این کار چک کردن سیم ها و المنت ها باید توسط افراد آموزش دیده و خبره انجام شود و در واقع یک تست ولتاژ زنده استد و باید قطعاتی همچون فیوز ها، برد کنترل الکتریکی و ترموستات کنترل است.

  • المنت کباب پز:

اصولا المنت کباب پزدر قسمت بالایی فر اجاق تکنو گاز قرار دارد و برای پخت گریل استفاده می شود. همانند المنت پخت برای تعمیر اجاق گاز در زمانی که المنت کباب پز آن مشکل دارد باید ابتدا مشکلات و عیوب ظاهری آن را به صورت چشمی پیدا کنیم و در صورت هر گونه پوسیدگی و خرابی ظاهری آنها را رفع کنیم.

متذکر می شم، قبل از شروع تعمیر اجاق گاز باید جریان برق را قطع کنید، و بعد هر نوع پوسیدگی را با استفاده از وسیله مولتی متر برررسی کنید. و بعد پایانه ها و ترمینال های المنت مورد نظر را پیدا و جدا کنید و همزمان سیم هایی که مشکل دارند را تعویض و یا ترمیم کنید.

 

اگر بعد از جدا سازی المنت پوسیدگی مشاهده کردید باید آن تعویض شود و اگر سالم بود، باید مدارات مربوط به المنت کباب پز بررسی شوند. این بررسی ها و تعویض ها باید توسط افراد کارشناس انجام شود که باید قطعاتی مثل: فیوز ها، کمنترل الکترونیکی و ترموستات بررسی شوند.

  • کلید بی نهایت:

در اجاق تکنو گاز کلید بی نهایت وظیفه کنترل برق برای سطوح گرم کننده را بر عهده دارد. در صورتی که در هنگام تعمیر اجاق گاز بعد از بررسی المنت های پخت و کباب پز باید به سراغ کلید بی نهایت بروید تا مشکل رادر آنجا بررسی کنید.

باز هم ابتدا برق اجاق گاز را قطع کنید و پنل پشت کنسول را جدا کرده و مورد بررسی قرار دهید؛ بعد از پیدا کردن کلید بی نهایت با مولتی متر خرابی ها و داغ شدگی های سیم ها را چک کنید. و بعد پوسیدگی های کلید بی نهایت را با مولتی متر بررسی کنید تا از درستی ولتاژ داخل کلید مطمئن شوید. باز هم متذکر می شویم که این یک تست ولتاژ زنده است و باید توسط افراد آموزش دیده انجام شود و شما می توانید با نمایندگی تعمیر اجاق گاز تماس بگیرید.

  • حسگر دما:

این احتمال وجود دارد که دلیل سرد بودن اجاق گاز شما عیب در سنسور دما باشد،  دمای اجاق تکنو گاز و اکثریت اجاق گاز ها در ترموستات تنظیم می شود. ترموستات در پشت اجاق گاز، در نزدیکی جوجه گردان و در قسمت فوقانی گاز صفحه ای قرار دارد.

در اجاق تکنو گاز جدیدتر ممکن است یک کد خطا روی صفحه نمایش داده شود. پس شما در ابتدا کتابچه راهنمای سازنده و یا وب سایت سازنده اجاق گاز خود را بررسی کنید تا از مقاومت مناسب سنسور دما مطلع شوید ، سپس  سنسور اجاق گاز را جدا کنید و از چند متر استفاده کنید تا ببینید آیا سنسور شما در مقاومت صحیحی قرار دارد یا خیر.

 

  • ترموستات کنترل اجاق گاز

اگر اجاق گاز داغ ولرم ( نه داغ و نه سرد) است ، یا اگر اصلاً آن را گرم نمی کند ، مشکل شما می تواند از ترموستات باشد که کار نمی کند. ترموستات ، بخشی از صفحه کنترل اصلی ، عناصر پختن جوجه گردان را از طریق تماس های حساس به دما که به آن عناصر الکتریسیته می فرستند تنظیم می کند.

از آنجا که ترموستات به ندرت خطری برای اجاق گاز ایجاد می کند، نمی تواند درجه حرارت خود را از دست ندهد؛ پس قبل از مشاهده ترموستات ، سایر اجزای آن را بررسی کنید .

 ابتدا اجاق گاز را جدا کنید. سپس از یک مولتی متر استفاده کنید تا تماس های ترموستات برای استمرار را بررسی کنید. اگر پیچ تنظیم در قسمت پشت ترموستات وجود داشته باشد ، این بدان معنی است که می توان با استفاده از یک دماسنج دقیق ، دوباره کالیبره شود. بعضی از ترموستاتها به شما امکان می دهند کالیبراسیون را به اندازه ۵۰ درجه فارنهایت حرکت دهید.

 

  • شیر گاز:

شیر گاز که شیر ایمنی فر نیز نامیده می شود، قسمتی از اجاق گاز یا گاز صفحه ای است که وظیفه دارد تا زمانی که فندک به درجه حرارت برسد، گاز را آزاد نکند و زمانی که فندک به درجه حرارت مورد نظر رسید آن را روشن می کند.

خرابی شیر گاز نیز یکی از خرابی های رایج در تعمیر اجاق گاز است؛ که زمانی که فندک شعله مشکل جرقه داشت باید به سراغ شیر ایمنی رفت تا از خرابی و یا سالم بودن مدارات ولتاژ اطمینان حاصل کرد. با استفاده از یک مولتی متر باید اتصالات و پایانه ها باید چک شود.این قسمت از تعمیر اجاق گاز نیز یک تست زنده ولتاژ است و باید توسط افراد خبره از نمایندگی تعمیر اجاق گاز انجام شود.

  • فندک فر:

فندک فر وظیفه دارد جریان الکتریکی را بالا بیاورد و اجاق گاز را روشن کند؛ از آنها برای باز کردن شیر گاز و در نهایت جرقه زدن استفاده می شود.

این روند به این صورت است: زمانی که  شما فندک اجاق تکنو گاز یا هر نوع اجاق گاز صفحه ای را فشار می دهید، جریان بالا می آید و دو قسمت فلزی در شیر ایمنی باز شده و شیر گاز ورودی که مسدود است باز می شود و نهایتا باعث تولید شعله می شود. این روند حدود ۶۰ ثانیه به طول می انجامد.

فندک های اجاق گاز ها به دو صورت گرد و تخت وجود دارد که احتمال شکستگی در آنها زیاد است. اگر فندک جرقه نزد باید اول به سراغ مدارت برق آن بروید و تست ولتاژ را انجام دهید. با استفاده از مولتی متر بررسی می شود؛ این تست و بررسی باز هم باید توسط افراد خبره از نمایندگی تعمیر اجاق گاز انجام شود.

 

تعمیر اجاق گاز: مشکل نداشتن حرارت و یا کم بودن آن

بر خلاف تصوری که راجع تعمیر اجاق گاز وجود دارد، شما می توانید برخی از مشکلات اجاق گاز خود را خودتان تعمیر کنید. تعمیر اجاق گاز معمولی، اجاق گاز های قدیمی، گاز رومیزی و یا فر شباهت های زیادی باهم دارند و در برخی از تکنولوژی ها با هم فرق دارند و شما باید تشخیص دهید نقص در کدام قسمت از اجاق گاز قرار دارد.

در مشکل کم بودن دمای شعله ها در تعمیر اجاق گاز باید سه مورد از قطعات بررسی شوند که به صورت زیر است.

خرابی ترموستات کنترل فر می تواند باعث شود که حرارت فر بسیار کم شود و یا اصلا گرما تولید نشود، پس باید اتصالات مربوط به تموستات توسط یک کارشناس خبره و با یک دماسنج دقیق اندازه گیری شود. باید آن کارشناس توسط دماسنج بررسی کند که بعضی از کنترل ها تا ۵۰ درجه فارنهایت کالیبره شوند. این تنظیمات اصولا در پشت کنتل قرار دارند و شما می توانید آن ها بررسی و تست کنید.

در مرحله بعدی تعمیر اجاق گاز، سنسور های دما را باید کنترل کنید که دمای گاز رو تنظیم و کنترل می کنند و سیگنال هایی را به المنت های پخت و کباب پز می فرستد. در اکثریت اجاق گاز ها زمانی که سنسور دما خراب می شود، یک کد خطا در نمایشگر آن نمایش داده می شوند. شما می توانید با مولتی متر مقاومت این سنسور دما را چک کنید.

در مرحله آخر باید برد الکترونیک اجاق گاز مورد بررسی قرار گیرد، باید چک کردن برد کنترل می توانید از درستی خروجی رله بر مطمئن شوید.باز هم متذکر می شویم که این عمل یک تست ولتاژ است و باید توسط کارشناسان مربوطه انجام شود. و اگر ولتاژ خروجی در برد وجود نداشت، شما باید با رعایت نکات ایمنی این برد کنترل را تعویض کنید.

 

تعمیر اجاق گاز: مشکل گرم نشدن المنت های

در تعمیر اجاق گاز گاهی متوجه می شویم که المنت ها داغ نمی شود و برای حل این مشکل باید به سراغ قطعاتی برویم که به این مسئله مربوط است. اولین قطعه ای که در این مشکل باید به بررسی آن باید پرداخت، المنت گرم کننده سطح است که در رویه بالایی به صورت سیم پیچ نواری یا سیم پیچی معمولی است. روش کار آن به صورتی است که توسط یک سیم در اجاق گاز صفحه ای یا معمولی جریان الکتریکی بر قرار می کند. شما با استفاده از یک مولتی متر می توانید تمام پایانه ها و المنت های آن را چک کنید و در صورت پوسیدگی و یا خرابی آن را تعمیر کنید. باید توجه کنید که برای دسترسی به این المنت ها باید رویه گاز را کامل بردارید.

در صورتی که مشکل از المنت گرم کننده سطح نبود، به سراغ سوکت پایانه و بلوک های مربوط به پایانه بروید که وظیفه گرم کردن سطح را بر عهده دارند. سوکت و بلوک گرم کننده سطح در اتصالات سیم پیچی های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. شما باید المنت های مربوطه را چک کنید تا از خم شدگی، پوسیدگی و یا داغ شدگی چک کنید و در صورت هر نوع مشکلی آن را ترمیم یا تعویض کنید.

در صورتی که دو مورد فوق باعث نشد که دمای مورد نظر شما حاصل شود، باید به سراغ کلید گرم کننده سطح و کلید  نهایت بروید. کلید نهایت که وظیفه دارد هر المنت را از نظر دمایی چک کند  و اگر المنت گرما مشکلی نداشت باید به سراغ کلید نهایت رفت. شما ابتدا با رعایت تمام نکات ایمنی و با استفاده از مولتی متر کلید ها را پیدا کرده و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

 

تعمیر اجاق گاز: مشکل در تایمر

همانطور که مشخص است این قسمت از تعمیر اجاق گاز به قسمت برد الکترونیکی اجاق تکنو گاز یا بقیه برند ها مربوط می شود. همانطور که در قسمت های قبلی به آن ها اشاره شد کنترل عملکرد فر به برد الکترونیکی متکی است و به کار انداختن تایمر فر هم به برد بستگی دارد. که شما باید کنترل را بررسی کنید تا مطمئن شوید در آن ولتاژ وجود دارد یا خیر ، در صورتی که ولتاژ خروجی وجود نداشته باشد باید کنترل توسط یه فرد آموزش دیده  از نمایندگی تعمیر اجاق گاز تعویض شود.

 

تعمیر اجاق گاز: مشکل عدم وجود شعله

زمانی که در فر یا اجاق گاز شعله ای وجود ندارد، شما ابتدا باید به سراغ فندک بروید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. فندک را تست کنید و در صورتی که جرقه ای زده نشد، باید به سراغ اتصالات آن بروید و مدارات آن را چک کنید. شما باید در مدارات مربوطه تست ولتاژ انجام دهید تا از ضعیف نبودن فندک اطمینان حاصل کنید. اگر فندک جرقه می زند ولی شعله ایجاد نمی شود باید شدت جریان موجود در شیر گاز را بررسی کنید و این کار نیازمند یک آمپرسنج است که توسط یک کارشناس از نمایندگی تعمیر اجاق گاز مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت لزوم تعویض می شود.

بعد از چک کردن فندک به سراغ شیر ایمنی می رویم تا مطمئن شویم که ولتاژ در مدارات وجود دارد یا خیر. توجه داشته باشید که اگر ولتاژ در پایانه های شیر گم شود باید پیوستگی های دو بخش فلزی شیر را چک کرد.

اگر با بررسی های فوق مشکل حل نشد به سراغ برد کنترل الکترونیک می رویم تا  خطاهای مربوط به فندک و رله خروجی را بررسی کرد.

در انتهای کار تعمیر اجاق گاز به سراغ سنسور دما می رویم که در گاز صفحه ای های مدرن بیشتر الکترونیکی هستند. اگر این سنسور که وظیفه کنترل دمای گاز را بر عهده دارند را درست عمل نکرد باعث می شود گاز یا فر روشن نشود. در صورتی که سنسور دما مشکل داشت، میتوانید مقاومتش را با استفاده از مولتی متر بررسی و تعمیرات اجاق گاز را انجام دهید.

 

تعمیر اجاق گاز: مشکل نداشتن حرارت در کباب پر

زمانی که در کباب پز شما حرارت وجود ندارد و یا حرارت به اندازه ای است که حالت گریل بر روی غذا ایجاد نمی شود، باید ابتدا به سراغ المنت کباب پز بروید که در قسمت فوقانی فر قرار دارد.

شما باید هر نوع پوسیدگی را با استفاده از مولتی متر برررسی کنید. و بعد پایانه ها و ترمینال های المنت مورد نظر را پیدا و جدا کنید و همزمان سیم هایی که مشکل دارند را تعویض و یا ترمیم کنید.

اگر بعد از جدا سازی المنت پوسیدگی مشاهده کردید باید آن تعویض شود و اگر سالم بود، باید مدارات مربوط به المنت کباب پز بررسی شوند. این بررسی ها و تعویض ها باید توسط افراد کارشناس نمایندگی تعمیر اجاق گاز انجام شود که باید قطعاتی مثل: فیوز ها، کمنترل الکترونیکی و ترموستات بررسی شوند.

و اما  در صورتی که المنت کباب پز مشکلی نداشت باید به سراغ فیوز ها بروید که در صورت بروز مشکل در سیم کشی یا سایر اجزا ، فیوز می تواند منفجر شود. ابتدا دامنه یا اجاق گاز را جدا کنید و سپس فیوز مورد نظر را پیدا کنید.

فیوزها معمولاً دارای برچسب هستند ، بنابراین می توانید بفهمید که کدام مدار در اجزای کدام یک از آنها مشکل به وجود آمده است و یا کوتاه بودن سیم کشی آن باعث شده است که آن فیوز خاص منفجر شود.

در صورتی که یکی از فیوز ها خراب شود، باید المنت فر و تمام سیم کشی های مربوط به آن را چک کرده و فیوز را تعویض کرد تا خرابی فیوز جریان نامی را تغییر ندهد.

 

تعمیر اجاق گاز: مشکل داغ شدن بیش از حد فر

زمانی که شما فر اجاق گاز خود را روشن می کنید و زیاد از حد داغ می شود و اکثرا موجب می شود که غذای شما بسوزد، باید به دنبال قطعاتی باشید که احیانا به مشکل خورده اند. یکی از این قطعات سنسور دما است که در گاز های صفحه ای اصولا به صورت الکترونیکی هستند، این بخش از اجاق گاز که در تعمیر اجاق گاز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، وظیفه دارد که دمای اجاق گاز را کنترل کند.

در اجاق تکنو گاز جدیدتر ممکن است یک کد خطا روی صفحه نمایش داده شود. پس شما در ابتدا کتابچه راهنمای سازنده و یا وب سایت سازنده اجاق گاز خود را بررسی کنید تا از مقاومت مناسب سنسور دما مطلع شوید ، سپس  سنسور اجاق گاز را جدا کنید و از چند متر استفاده کنید تا ببینید آیا سنسور شما در مقاومت صحیحی قرار دارد یا خیر.

در صورتی که حسگر دما موجب داغ شدن بیش از حد فر نبود باید به سراغ ترموستات کنترل فر برویم که یکی از کنترل های اصلی داخل فر است و المنت های کباب پز و پخت و پز را کنترل می کند. در صورتی که یکی از این ترموستات ها خراب شود، موجب می شود که فر بیش از حد داغ شود و باید آن را تا حدود ۵۰ درجه فارنهایت تنظیم کرد.

معمولا پیچ تنظیمات در قسمت پشتی کنترل تعبیه شده است. اما در صورتی که به جای پیچ کردن پرچ شده باشد، یعنی این قسمت برای کالیبره شدن نیست. توجه کنید که حتما قبل از هر کاری برق اجاق تکنو گاز را قطع کنید.  اگر هیچ دریافتی از المنت های کباب پز و یا پخت و پز دارید، تمامی اتصال های  ترموستات را از نظر پیوستگی  توسط مولتی متر بررسی کنید.

 

تعمیر اجاق گاز: مشکل برنامه ریزی نشدن فر

در مدل های  جدید اجاق گاز و فر ها کنترل الکترونیکی تعبیه شده است،  این برد کنترل برای عملکردهای برنامه ریزی شده است که اکثرا با استفاده از یک صفحه کلید  برنامه ریزی می شود و می توان قسمت های مختلف را بکنترل کرد.  این صفحه گاهی اوقات به مشکل می خورد و شما باید دکمه های آن را تعویض یا تعمیر کنید. این قست ها توسط یک رابط نواری به یک برد کنترل وصل می شوند.شما با استفاده از یک مولتی متر می توانید  سالم بودن آنها را چک کنید. پس شما با تنظیمات این کلید های ممبران و برد کنترل الکترونیکی برنامه ریزی فر را تنظیم کرد.

 

تعمیر اجاق گاز: مشکل باز نشدن درب فر بعد از یک سیکل تمیزشوندگی

گاهی بعد از یک سیکل که فر تمیز شد، دیگر درب فر باز نمی شود و شما باید قطعاتی از اجاق گاز را بررسی کنید. یکی از این قطعات که در تعمیر اجاق گاز باید تعویض یا تعمیر شود، سنسور دمای فر است که گاهی بعد از تمیز کردن با نمایش یک کد خطا نشان می دهد که اجاق گاز به مشکل خورده است.

ابتدا اجاق تکنو گاز را از برق کشیده و با استفاده از مولتی متر سنسور های مقاومت آن را بررسی کنید و در صورت خرابی سنسور ها آنها را تعویض کنید.

در صورتی که مشکل از سنسور دما نبود، کلید قفل و مجموعه موتور را بررسی می کنیم که گاها موجب می شود درب فر باز نشود.  ابتدا فر را از برق بکشید و دوباره آن جریان برق را متصل کنید، این کار گاهی موجب می شود که کنترل های آن ریست شوند و درب فر باز شود.

اما در صورتی که مطمئن هستید و یا حتی شک دارید که در یا موتور فر خراب شده، باید قفل در را به صورت دستی باز کنید.  این قفل اصولا در بالای فر قرار دارد و معمولا بین بالای فر و صفحه اصلی قرار دارد و باز کردن آن کمی مشکل دارد و شما با استفاده از یک گیره فلزی یا گیره لباس می توانید آن را باز کنید. متذکر می شوم که قبل از خارج کردن قفل باید برق اجاق گاز را قطع کنید و مراقب باشید که به روکش آن آسیبی وارد نشود.

 

تعمیر اجاق گاز:  مشکل صدای خش خش یا سوت مانند مشعل

اگر مشعل اجاق گاز در حال سوزش به صورت شعله زرد می سوزد یا لکه هایی در بین آن وجود دارد؛ به طبع اجاق گاز عملکرد مناسبی ندارد و نیاز به تعمیر دارد. این مشکل ناشی از رسیدن هوای زیاد و یا کم به شعله اجاق گاز است که در این قسمت به آن خواهیم پرداخت.

همیشه برای شروع تعمیر اجاق گاز خود تا سرد شدن کامل آن صبر کنید، همچنین مطمئن شوید که تمامی ولوم ها  آن خاموش هستند. شبکه محافظ  و سر شعله اجاق گاز را از روی آن بردارید، در نهایت روی گاز را باز کنید. از میله فلزی موجود در داخل اجاق گاز برا باز کردن دیگ بخار استفاده کنید.

حال، سعی کنید کرکره هوای معیوب را پیدا کنید؛ که این کرکره اغلب در نزدیکی قسمت جلویی اجاق گاز قرار دارد. قفل کرکره را شل کنید، اما توجه کنید که شل شود ولی نباید خاموش شود. حال شعله مشعل را زیاد کنید.

اگر سر و صدای شعله یکی مشکلات شماست، سعی کنید کمی کرکره را سفت کنید تا سوختن شعله بی سر و صدا شود. اما اگر مشکل شما سوختن زرد رنگ شعله است، باید کرکره را باز کنید تا شعله آبی رنگ شود. در نهایت دیافراگم اجاق گاز را محکم ببندید و شبکه محافظ را روی آن ها قرار دهید.

اصولا این دو مشکل شعله اجاق گاز باعث می شود که صدای خس خس و یا سوت مانند ایجاد شود که شما می توانید با ترفند ذکر شده تعمیر اجاق گاز را انجام  دهید.

 

تعمیر اجاق گاز: مشکل کار نکردن مشعل

بیشتر مشکلات در مورد تعمیر اجاق گاز مربوط به شعله آن است بیشتر اجاق گاز های جدید دارای “احتراق الکترونیکی” هستند ، که یک جرقه اشتعال با جریان یافتن گاز در مشعلها ، شعله را روشن می کند. زمانی که می خواهید مشعل اجاق گاز را روشن کنید، صدای جرقه زدن می آید ولی شعله مورد نظر روشن نمی شود در صورتی که شعله های دیگر روشن می شود، به احتمال زیاد موارد غذایی در هنگام آشپزی یا مواد شوینده در هنگام نظافت اجاق گاز بر روی آن مانده باشد.

بنابراین شما باید بعد از برداشتن محافظ ها و سر شعله ها اقدام به شستن و تمیز کردن اجاق گاز کنید. البته ابتدا مطمئن شوید که خود مشعل و اطرافش خنک هستند، سپس با استفاده از یک وسیله مسواک مانند اطراف سوراخ های مشعل را به خوبی شسته و هر گونه جرم گرفتگی را از بین ببرید.

اگر بعد از نظافت اجاق گاز باز هم مشعل مورد نظر روشن نشود به احتمال زیاد جرقه زن یا سوئیچ مشعل دچار مشکل شده و و شما نیاز به یک تعمیرکار لوازم خانگی دارید و باید با نمایندگی تعمیر اجاق گاز تماس بگیرید.

** اگر هیچ کدام از مشعلها کار نمی کنند ، مطمئن باشید که چراغ پیلوت[۱] شما روشن است.

توجه داشته باشید که شیرآلات گاز برای سیستم های جرقه زنی خود به برق متکی هستند؛ پس از متصل بودن جریان برق در  بین اتصالات داخل اجاق گاز وجود داشته باشد. معمولاً دریچه ای را در پشت یک محدوده آزاد و یا در پشت کابینت در زیر اجاق گاز پیدا خواهید کرد. شما از این طریق به آسانی می توانید جریان برق را چک کنید تا روشن بودن فیوز داخل برد اطمینان حاصل کنید. تابلوی برق اصلی و هر نوع برق ثانویه را که منبع تغذیه دستگاه را بر عهده دارد را بررسی کنید.

در صورت لزوم ،  مدارات برق را ریست کرده یا فیوز آن را تعویض کنید.

اگر مدار جریان مدار قطع و وصل شود ، احتمالاً در سیستم الکتریکی مشکل به وجود آمده است و شما حتما با یک کارشناس الکترونیک یا نمایندگی تعمیر اجاق گاز تماس بگیرید.

 

 

نتیجه گیری:

تعمیر اجاق گاز با شناسایی قطعات آن امکان پذیر است، شما با  استفاده از این مقاله می توانید تمامی قطعات یک اجاق تکنو گاز، اجاق گاز صفحه ای و یا اجاق گاز های معمولی را شناسایی کنید و بتوانید مشکلات مربوط به آن را شناسایی و تعمیر کنید. اجاق گاز یکی از وسایل های کاربردی در هر خانه است و یادگیری تعمیر اجاق گاز کاربردی و مهم است. مشکلاتی در اجاق گاز ها وجود دارد که ما در این مقاله تک تک آنها را بررسی و نحوه تعمیر آنها را بیان نمودیم. باز هم متذکر می شویم که قبل از هر نوع تعمیرات جریان برق را قطع کنید.

[۱] pilot

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

همین حالا تماس بگیرید