جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تعویض و نظافت فیلتر هودهای آشپزخانه

مقدمه

در مقاله ی نظافت و نگهداری هودهای آشپزخانه، به اهمیت نظافت قسمت های مختلف هود آشپزخانه اشاره شد و همانطور که مشاهده کردید نظافت و نگهداری صحیح هودهای آشپزخانه علاوه بر تصفیه درست هوای آشپزخانه، باعث سلامت و افزایش طول عمر هودهای آشپزخانه خواهد شد. یکی از مهمترین قسمت هایی هود آشپزخانه که باعث دستیابی به این اهداف خواهد شد فیلتر هود آشپزخانه می باشد که نظافت صحیح و تعویض به موقع آن کمک شایانی به تصفیه هوا و افزایش راندمان و طول عمر هود آشپزخانه خواهد کرد. در این مقاله انواع فیلترها، نحوه نظافت اصولی و تعویض آن ها تشریح خواهد شد.

انواع فیلتر هودهای آشپزخانه

  • فیلترهای آلومینیومی یا استیل
  • فیلترهای ذغالی
  • فیلتر های الیافی

در مقاله ی نظافت و نگهداری هودهای آشپزخانه به انواع فیلترها و جنس آن ها اشاره شد و در این قسمت نیز اشاره ای کوتاه به آن ها خواهد شد.

فیلترهای آلومینیومی یا استیل:

جنس این نوع از فیلترها آلومینیوم یا استیل می باشد. این فیلترها قابل شست و شو و تعویض می باشند. زمان نظافت این نوع از فیلتر ها بسته به میزان کارکرد هود آشپزخانه متفاوت می باشد اما به طور معمول به صورت ماهیانه باید فیلترهای آلومینیومی یا استیل به طور اصولی نظافت شوند. فیلترهای آلومینیومی و یا استیل تا خم و یا دفرمه نشوند نیازی به تعویض ندارند.

فیلترهای ذغالی:

جنس این نوع از فیلترها کربن می باشد. این فیلترها قاب شست شو نمی باشند و هر یک یا دو سال (بسته به میزان کارکرد) باید تعویض شوند. فیلترهای ذغالی به صورت درخواستی بر روی هودهای آشپزخانه نصب می شوند و مناسب منازلی هستند که پنجره و یا مجرای خروجی هوا ندارند و معمولا بر روی هودهای جزیره ای نصب می شوند.

فیلتر های الیافی:

جنس این نوع از فیلترها الیاف می باشد و بیشتر در هودهای زیرکابینتی استفاده می شوند .این فیلترها قایل شست و شو نمی باشند و باید تعویض شوند. زمان تعویض این فیلتر ها بسته به میزان کارکرد هود آشپزخانه بین یک تا سه ماه می باشد. باید دقت داشت که این فیلتر ها به هیچ وجه قایل شست و شو نیستند و باید از این کار خودداری کرد.

تعویض اصولی فیلتر هودهای آشپزخانه

تعویض فیلتر هودهای آشپزخانه بسته به نوع هود یا فیلتر می تواند متفاوت باشد اما معمولا سه قدم کلی برای انجام این فرآیند وجود دارد:

۱- دو عدد قفل بر روی توری شبکه ای فیلتر هود آشپزخانه وجود دارد، آن ها را به طرف داخل می کشیم تا باز شوند.

۲- توری فیلتر را به ارامی به سمت پایین می کشیم، دوعدد لولای پایین فیلتر را رها میکنیم تا از بدنه فیلتر جدا شوند.

۳- فیلتر کثیف را جدا کرده و فیلتر جدید را جایگزین آن می کنیم.

همانطور که گفته شد فیلتر های ذغالی و الیافی نیاز به تعویض دارند و فیلتر های آلومینیومی یا استیل اگر خم و یا دفرمه نشوند به تعویض نیاز ندارند.

روش های شست و شو و نظافت فیلتر های آلومینیومی یا استیل

الف- استفاده از  آب داغ، جوش شیرین و مایع ظرفشویی:

۱- ابتدا فیلتر کثیف را مطابق روش اشاره شده در بالا از هود آشپزخانه جدا می کنیم.

۲- سینک ظرفشویی یا یک ظرف با حجم کافی را به اندازه ۴/۳ حجم آن از آب داغ پر می کنیم.باید دقت داشت که دمای آب به اندازه کافی بالا باشد(آب جوش).

۳- ۱/۴ فنجان جوش شیرین و ۱۵ میلی لیتر مایع ظرفشویی را داخل سینک یا ظرف آب ریخته و با آب جوش به خوبی مخلوط می کنیم. همچنین می توان برای افزایش قدرت پاک کنندگی ۱/۴ فنجان سرکه  نیز به مخلوط اضافه کرد.

 

۴- فیلتر کثیف را به مدت ۱۰ دقیقه داخل محلول آماده شده قرار می دهیم. باید دقت داشت که تمامی قسمت های فیلتر کاملا در محلول قرار بگیرند.

 

۵- فیلتر داخل محلول را با یک برس پاک می کنیم. باید به این نکته دقت داشت که برس ساینده نباشد تا به فیلتر آسیبی نرسد.

 

۶- فیلتر را زیر آب روان می شوییم و با یک پارچه تمیز آن را خشک می کنیم.

 

۷- سپس فیلتر را در جای مخصوص خود در هود قرار می دهیم. باید دقت داشت فیلتر کاملا خشک باشد.

 

ب- استفاده از آمونیاک:

۱- آمونیاک را در یک کیسه پلاستیکی قابل انعطاف ریخته و فیلتر را داخل آن قرار می دهیم به طوری که آمونیاک کل قسمت های فیلتر کثیف را پوشش دهد.

۲- فیلتر را به مدت ۸ ساعت یا بیشتر داخل محلول آمونیاک رها می کنیم تا تمام چربی ها پاک شوند. در این روش نیازی به برس کشیدن بر روی فیلترها نیست و فقط کافی است فیلتر را داخل محلول رها کنیم.

 

۳- فیلتر را از کیسه پلاستیکی خارج می کنیم و آن را زیر آب داغ روان می شوییم و سپس آن را بر روی یک پارچه یا سطح تمیز می گذاریم تا خشک شود.

 

پ- استفاده از شوینده های ماشین ظرفشویی:

۱- ابتدا فیلتر را از هود آشپزخانه خارج کرده و سپس آن را با آب گرم روان خیس می کنیم. آب گرم باعث می شود شوینده ماشین ظرفشویی بهتر عمل کند. باید مطمئن شویم که فیلتر کاملا توسط آب گرم خیس شده است.

۲- فیلتر کثیف را در ظرف مناسب قرار داده و بر روی آن شوینده ماشین ظرفشویی را پخش می کنیم به طوری که همه قسمت های آن را در بر بگیرد. باید دقت داشت که در این روش حتما از شوینده ماشین ظرفشویی استفاده شود نه مایع ظرفشویی که در سینک استفاده می شود. همچنین ظرف مورد استفاده برای شست و شو از فیلتر بزرگتر باشد تا از به هم ریختگی جلوگیری شود.

 

۳- از یک مسواک برای پخش کردن مواد شوینده در تمام قسمت های فیلتر استفاده کنید.

 

۴- اجازه می دهیم شوینده ماشین ظرفشویی به مدت ۲۰ دقیقه بر روی فیلتر کثیف و روغنی قرار بگیرد تا به طور کامل چربی ها از بین بروند.

 

۵- فیلتر را با آب گرم روان پر فشار می شوییم و مطمئن می شویم هیج ذره ای بر روی فیلتر و داخل محفظه های آن قرار نگرفته باشد و سپس آن را بر روی یه پارچه تمیز قرار می دهیم تا خشک شود.

 

۶- اگر فیلتر تمیز نشده بود و ذرات چربی همچنان بر روی آن قرار داشت دوباره این فرآیند را تکرار می کنیم.

 

در این مقاله به نظافت و تعویض فیلتر هودهای آشپزخانه پرداخته شد و به نکات زیر اشاره شد:

  • انواع فیلتر هودهای آشپزخانه
  • تعویض اصولی فیلتر هودهای آشپزخانه
  • روش های شست و شو و نظافت فیلتر های آلومینیومی یا استیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

همین حالا تماس بگیرید